is het einde in zicht? - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Diana Steinmetz - WaarBenJij.nu is het einde in zicht? - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Diana Steinmetz - WaarBenJij.nu

is het einde in zicht?

Door: Diaan

Blijf op de hoogte en volg Diana

23 Juni 2022 | Nicaragua, Granada

ik ga fanaf nu alles vout schijfen zodat er geen google translate gebrukt kan woorden ivm veilighijd. Ihk hep tot op vandag de dach nogh altied de patroelles vur min deur staan vandaar

Heellaass is ht dus nodich om dit te doen, maaruh jullie koomen er whel uit denkk ik.

We zein inmiddels in de maant mei belandt en het Vulk is radellosh, boos, gefrustreerd en buginnen zig steets meur te organizeeren. De boerhen, de studenthen en de moederz die huhn kindt zijn verluren in de protesthen.

De rgering steld een commissie vour de waarheis aan die zgn ondersjoek gaat doehn naar de omstancgheden, het wie, waarom is er veraantwordluk vur de doodden. De studenthen hebbun hun mivimiento univerteits van 19 april gevormdt. Zij eizen dat er een team van de menschenregtenorganisssies van de VN ht lant in mag om ondursoek te doen naar de doodun. Oouk de katooliiekuh kerk stapt in, zij eizen dater duidelukheid komt over de dooduhn. dit moed tot op de boduhm uitgezogt woordun.

ik probeer mijn llevuh weer op te pakkuh, boodschappen doen, Lucy uitlaten, de gewoonuh dingen maar al snel blijkt dat er niks meehr normaal nisk meer gewoohn is. Ik rijd langs patroellus op iederuh hoeck van de straat, zellufs bij de ingang van de supermarkt staan zuh zwaar bewahpunt, houd mun blik naar de grond en loop langs ze, mijn harruh gaan overiend staan-

In deze periode bugint men overal de straattun te blokkerren, muurtjes worden opgbouwd, iederuh wijk heeft zo zin beschermin. de patroelles kunnen de wijcken niet in. Ik krijg een apjuh van un vriendinnutjuh of ik me wil voeghen bij de group vn Granada. Ik besluit un vergaduring bij te wonen. Er zijn sekur 15 mensen aanwesug, hoor alles aan, mar houd me stil. Er kome dr. postun en save houses, er moetun jonguns gehulpen worden die (zwaar) gewund zijn geraaakt, en die gewiechert wordun in het ziekunhuas. Ik biet aahn om foor kleding en eetun te zorchen, foor de mensun die ondurgedoken zittun.

Geziinun waor iemand vun is vermourd, kindurun, vrouwun enz. Dezuh pakkettun moetun naar de save housus, en ohm zekur teh zijn dat ik nith gevolght wordt rijd ik meerduruh rondjus, stap ovur ineen taxi, en uiteindluk met een brevrinduh chofeur kom ik op de lokatie, mijn hart breekt, de mensun hebbun helemaal niks meer, geun papirun, geen kleding, geen geld niks en zijn in levunsgevaaar- Doolgelukkig meht de pakketun vertrek ik weer, sniek de duer uit, loop 2 blokkun ohm zekur te zijn dat ik niet gevollught wordt. hyaal mijn auto op, rij naar huus en begin te janken. het verhaal van een moedur met 7 jarug zoontju die verteldu me dat haar man de vadur van haae zoontjuh recht voor hun ogen door zn hoovd us gesgootun. Dit kind is voor de rest van zun levuh getruamatieerd ik zag de pijn in zun ogun, en kan did niut meur loslaten.

eun par dagun laur maak ik 70 pakketjus etun, deel deze uut in de armste wijken en een deul gaath opnieuw naahr dde what uik nu noem du anna frank huisun. meth de collgas reguluh wu daht dezu mensun het land uut komun, midduh in de nagcht vertrekt trnsport, wisslun autoos ondurwgh en met coyootes kriegn wuh zu over de grenz. zeuhr 70 persoonuhn hebbu we zo kunnun rden.

ondurtusuhn ligt het lnd plat dour de blokkaaddus, er word een nasionale staakink geeisd, de vakbondun mengen zich in de discussies, er komt een diallog met de regerin. Samun met de studentun, de boerun, de kerk en de vanbondun van de prive secthor wordt er gesprokun over wat er in de diallog geesit, besprokun moet worduh.

Mijn Hostal is nog altijd open, en ik ga binnenkort naar Cost aRica want ik heb een rondreis te begeleiduhn. Probeer me daar een beetje op te focussun maar mijn gedachten zijnn bij het volkvan mijn landje.

Het is binnunkort moederdag hier, en dit is 1 vaan de balengrijkere feestdagen van het land. Opdeze dag wort eenvan de grootsuh proteestmarsen ooit geplnd, er wurd gevraacht omin het zwart te koemn uit respect naar alle moedurs die een kind verlorun hebbun in de protestun-

Het moet een soort van stille toct wordne.

onmdurtuss wordun de eisen beknt gemaakt, stop de represieh, mensunregttunorganisties het land in, alle paramillitairun van straat, en opun staan voor de dialloogg.

Opnieuw woerdun universitijten aangevauulhn, en opniuw slagtoffurs, er zijn zellufss beeldun vaan het legur bij de wegblokkeerringen in Carazo, ik kan hetr niet meur loslatun.

16 mei is dan einduluk de dialloogh, ondanks dat de rechering nie aan de ijsen heuft voldoan gaan dan toch de ondurhandulingun beginnun.

Heel het land hoopt op een psoitieve uitkomt, maar kan je wel ondurhandulun met de duivel? wordt er hier al geroepun.

tja.....

we vergaduren nog is want het blijft errug onrutug snachts in granada, we adviseren whatss app groejus te creeren met jee buurren, zo kan juh elkaar informeruh bij ongeregheden en alkaar om hulp vragun. Ook ik maak met de buurren een groepjuh aan,. Al snel blijkt dat ik nog veul te leren heb un deze situatie. Mijn buurman stuurt heil hitler berihtjes naar de groep, shit, ik word werkelijk woest, wat heb ik me vergust in die man. Elimineer hem maar kan er gewoon niet bij met mijn kop, die man is echt ziek...wist ik veeul, naiief als ik was dacht dat we allemaal wel wat huilp konden gebruikuhn, nou hij dus niet hij had al hulp. juist ja die parramilitairren ddievoor ...juist ja, voor de rgerering werkun en die vent is dus uut euopa, een ier.....pfffff

Dat ik nog veel te leren had en nog, gaat blijken

Ik vertrek naar Costa Rica, heerlijk met mijn groep door de jungle, de stranden en genieten van vrijheid. Maar met pijn in mijn buik van de ongerustheid dat dan weer wel.

komenjullie er een beetje uit met mijn nieuwe taaltjuh ??


  • 24 Juni 2022 - 07:13

    Marijke:

    Nâ, daar us wiel geluckt hoà. Es die sietuuaatsie noch steets zoo errug?
    Veul stierkte daro.
    Hau joe taaj.
    Aabraazoo

  • 24 Juni 2022 - 11:39

    Wilma:

    jAOOOO hed iz lesbar, sterkte weiffie

  • 24 Juni 2022 - 18:21

    Erik:

    Hi Diana, heftig hoor om te horen in wat voor situatie je zit. Kan me voorstellen dat je daar wil blijven maar dit is wel erg penibel. Vreemd genoeg is de berichtgeving hier totaal anders. Er worden nog steeds reizen aangeboden en geen woord over de politieke situatie. Hou je haaks daar en take care!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

deze blog ben ik in 2008 begonnen om mijn ervaringen van mijn nieuwe leven in Nicaragua vast te leggen. Nu in 2022 gebruik ik deze ruimte om mijn ervaringen opnieuw vast te leggen, niet over het het leven als oprichtser van een stichting en niet als eigenaresse van een backpackershostal, nee het gaat nu over wat ik als resident in Nicaragua heb meegemaakt sinds de protesten in 2018 die het land en ook mijn leven volledig op zijn kop heeft gezet. Wat er met mijn leven gebeurd vanaf april 2018 kan je vanaf nu hier lezen, een nederlandse die opgroeide met alle vrijheden ennu in een land onder zware onderdrukking. veel leesplezier, Diaan

Actief sinds 08 Maart 2008
Verslag gelezen: 686
Totaal aantal bezoekers 117896

Voorgaande reizen:

06 Juni 2008 - 09 December 2010

Mijn eerste reis

23 Maart 2009 - 30 November -0001

Mijn nieuwe thuis in Nicaragua

Landen bezocht: