NICA nieuws!! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Diana Steinmetz - WaarBenJij.nu NICA nieuws!! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Diana Steinmetz - WaarBenJij.nu

NICA nieuws!!

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

31 Maart 2011 | Nicaragua, Granada

hey allemaal, hoop dat het goed gaat met iedereen! Kreeg de afgelopen tijd weer veel nieuwtjes binnen vanuit het kikkerlandje. Kindjes geboren, verhuizingen, nieuwe carrieres enz! Het blijft ondanks de 10.000 km afstand toch altijd leuk om een beetje op de hoogte te blijven. En ik neem aan dat dat voor jullie ook zo is. EN dus hierbij weer een nieuwe blog vanuit Nicaland.

Het is alweer bijna april en de tijd vliegt voorbij. Afgelopen week ben ik druk geweest met de voorbereidingen om te gaan verhuizen. Ja ook ik had een nieuw leuk pandje gevonden en na wat onderhandelen de knoop doorgehakt. 1 april was de grote dag, de verhuizing gepland. Dus vorige week een dagje Managua( de hoofdstad )om meubeltjes bij gaan kopen, een gasfornuis, ladenkastjes, tafeltje, enz. Het huis is een stuk groter en ik had nog ziet zo heel veel meubels dus vandaar! Direct alles laten afleveren bij het nieuwe pandje. Jullie kennen me hè, ik kon niet wachten om te gaan inrichten. Helaas dezelfde avond kwam de eigenarese me vertellen dat ze geen 220 electriciteit kon laten installeren. EN dat was wel part of de deal. Een moeilijk verhaal over dat het huis op naam van haar overlden moeder staat en dat ze dus zelf niet de electriciteit kon laten veranderen..enz. Diep teleurgesteld ben ik de volgende dag de meubeltjes gaan ophalen en heb ze een leuk plekje gegeven in mijn huidige huisje. ( stond ook best leuk hoor..)
Dan loop je te slepen met die spullen komt er een buurman/goede vriend me vertellen dat hij nog een ander pand weet hier vlak bij! Echt?? leuk leuk vertel! Het zit zo dat er verderop een Hostal zat en dit Hostal is failliet ..oops...ik dacht YEAH>> een conurrent minder, slecht van mij hè ;)
Maar dat pand is beschikbaar en of ik dat niet misschien wilde huren.
Nou maar is gaan praten en gaan kijken naar het pand natuurlijk.
Ondertussen had ik wel net voor mijn Hostal Mochilas nieuwe meubeltjes gekocht en wat zaken een nieuw kleurtje gegeven maar ach...
nu dus bijna een week verder, heb het pand gezien en gesprekken gevoerd en ben ik stiekum wel heel enthousiast. as zondag ga ik met een advocaat het pand nogmaals bekijken want ik had wel wat eisen...jaja!! Zo is er achterstallig onderhoud en verwacht ik natuurlijk bv dat de electriciteit helemaal in orde is.
Maar wowoow wat een leuk pand, een grote patio, tuin, 2 kamers meer en ruimte om een BAR te plaatsen! ja ook nu zit ik al in te richten...maar eerst maar is met de eigenaar en de advocaat om de tafel. Als zij de boel opknappen en de prijs redelijk houden dan gaat Hostal Mochilas on TOUR hahaha twee blokken verderop dus ver is het niet. Maar alles, alles...alle bedden aircos, koelkast, keuken, receptie alles verhuizen!!! maar eerst alles een nieuw kleurtje natuurlijk...ohh ik sla door...eerst maar is afwachten. ( laat ik daar nou niet zo goed in zijn...)
Ach jullie snappen het wel, was er lekker druk mee en ben het eigenlijk nog. Oh ja mochten jullie nog vakantie dagen over hebben, we kunnen best wat hulp gebruiken ..haha!

Ondertussen ben ik me met een nieuw project gaan bemoeien. Ik had enige tijd geleden al een mooie donatie van een geweldige familie uit NL ontvangen voor een speciaal project. En die heb ik gevonden. Er is hier in Granada een werkplaats voor gehandicapten waar ze Pinatas maken ( van de papieren poppen met snoepjes erin die je dan kapot moet slaan en eronder moet dansen ) Deze werkplaast heeft te weinig verkoop om te blijven bestaan. Ik ben daar gaan praten en we hebben een nieuw plan aan ze voorgesteld, Dolenthousiast waren ze!! We gaan de werkplaats opknappen, het is nu nogal rommelig. Dan gaan we de verkoop uitbreiden, van alleen Pinatas maken gaan we nu ook kerst en verjaardagskaarten maken en verkopen. Maar dat is niet alles natuurlijk. We gaan ook feestartikelen verkopen. Het is zo dat in Nicaragua verjaardagen altijd goed gevierd worden. Met muziek, taart, slingers enz. Maar een feest is hier nooit zonder een Pinata.
Daarbij gaan we nu ook de snoepjes verkopen die in de pinata moeten en slingers, balonnen, plastic bekertjes, toeters enz. JE snapt het wel, een echte feestwinkel. Met echte toeters jaja!!! We gaan natuurlijk ook wat aan de publiciteit doen, zorgen dat er meer klanten komen.
Iedereen die meewerkt in dit projcet is in welke vorm dan ook gehandicapt! We hebben ze het gister verteld, en ze waren zo dolgelukkig! ik ben helemaal plat geknuffeld, en bij de manager zag je waterige oogjes! Ik ben echt mega blij dat we dit gaan doen, het geeft zo veel GOODFEELING om deze groep mensen weer hoop te zien hebben!
EN dus weer een goede reden om jullie nog is even naar onze website te verwijzen en te zeggen WORD NOU DONATUER!! we kunnen het ZO GOED gebruiken.
www.supportgranadakids.org

Tja na dit relaas wat ik met een giga smile op mijn gezicht heb zitten typen zijn er natuurlijk ook nog andere zaken. We hebebn weer nieuwe vrijwilligers voor 2011! En ook daar word ik natuurlijk heel erg blij van!

Ennnn de engelse vertaling van onze webiste is in de maak dus we gaan straks wereldwijd!! jaja!! Amerika here we come.
Dan heb ik nog een ..pff heb het eigenlijk best druk gehad, een nieuw plan geschreven voor groepen vrijwilligers die hier op enkele pojecten kunnen werken. We werken al met een aantal organisaties samen die elk jaar groepen studenten sturen om hier vrijwilligerswerk te doen dat ik daar wel markt in zag. Een plan geschreven over de projecten en dat naast het vrijwilligerswerk ook Spaans geleerd kan worden in combinatie natuurlijk met verblijf in Hostal Mochilas. Daarna me aangemeld op de vakantie beurs CENtraal Amerika in EL Salvador ( het is ieder jaar ergens anders in Centraal Amerika) waar we vanaf 8 april een stand hebben. Hier komen duizenden reizigers vanuit amerika en central amerika naartoe maar ook de grote mayoristas( wat is nou toch het NL woord hiervoor..groothandelaren in vakanties zeg maar ...) 3 dagen promotie, dat moet wat opleveren toch! Een powerpoint presentatie en brochures liggen klaar! Wij gaan ervoor dit jaar ! DOEN JULLIE DAT OOK!
veel liefs en tot de volgende keer,
x
Diaan



  • 31 Maart 2011 - 19:51

    Karin P:

    JIJ BENT GEWOON ONSTUITBAAR .... wat een energie ... je bent top !!!

    Kus

  • 01 April 2011 - 05:52

    TIA:

    mijn hemel je bent niet te stuiten zeg, ik weet niet wat ik zie, denk je af en toe ook een beetje aan jezelf?wat een mooie plannen heb je zeg, echt TOP, die beurs in El Salvador dat gaat jullie veel klanten opleveren, en de feestwinkel echt ik zie het helemaal voor men al die blije gezichten, meis ik ben ongelooflijk trots op je
    besito

  • 01 April 2011 - 06:19

    Marijke:

    Klinkt goed allemaal, veel succes!
    Misschien kom ik van de zomer weer die kant op.
    Un abrazo fuerte

  • 01 April 2011 - 12:03

    Femmes:

    Wat ben je toch een kanjerdt! We gaan kijken of we geld in kunnen zamelen voor je nieuwe project!

    Dikke kus

  • 02 April 2011 - 15:47

    Anne Orie:

    Wauw klinkt echt super allemaal! wie weet kom ik je volgend jaar wel helpen bij je nieuwe hostel en projecten!! liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

deze blog ben ik in 2008 begonnen om mijn ervaringen van mijn nieuwe leven in Nicaragua vast te leggen. Nu in 2022 gebruik ik deze ruimte om mijn ervaringen opnieuw vast te leggen, niet over het het leven als oprichtser van een stichting en niet als eigenaresse van een backpackershostal, nee het gaat nu over wat ik als resident in Nicaragua heb meegemaakt sinds de protesten in 2018 die het land en ook mijn leven volledig op zijn kop heeft gezet. Wat er met mijn leven gebeurd vanaf april 2018 kan je vanaf nu hier lezen, een nederlandse die opgroeide met alle vrijheden ennu in een land onder zware onderdrukking. veel leesplezier, Diaan

Actief sinds 08 Maart 2008
Verslag gelezen: 11419
Totaal aantal bezoekers 118477

Voorgaande reizen:

06 Juni 2008 - 09 December 2010

Mijn eerste reis

23 Maart 2009 - 30 November -0001

Mijn nieuwe thuis in Nicaragua

Landen bezocht: