influenza de porcinas..... - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Diana Steinmetz - WaarBenJij.nu influenza de porcinas..... - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Diana Steinmetz - WaarBenJij.nu

influenza de porcinas.....

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

04 Mei 2009 | Nicaragua, Granada

ja ze noemen ze het hier en moet zeggen het heeft in heel Latina Amerika een grote impact! de grenzen van Mexico zijn dicht, en de angst is groot. Mexico stad loopt leeg, de openbare gelegenheden gesloten, geen bar, restuarant, bioscoop of wat dan ook is toegangkelijk. En eergister kreeg ik hier in Nica dan ook een telefoontje van het Ministerie van Gezondheid of ik smiddags wilde komen voor een bijeenkomst over die enge griep van de varkens. Ben braaf gegaan en ze wisten ons direct gerust te stellen, in heel Nicaragua is geen enkel geval bekend en we zijn dan ook veilig. Wel moesten ze erbij zeggen dat het dus varkensgriep heet maar dat het om mensen gaat .... ik moest even denken of ik dit nu wel goed begreep... moesten ze dat echt nog uitleggen? Na alle uitleg, over deze ziekte een lijst met voorzorgsmaatregelen die we aan de gasten moeten meedelen.:Handen wassen, desinfect gebruiken, hoesten en niezen niet in bijzijn van anderen enz enz... Ennnn we moeten het melden als er iemand in het Hostal verschijnselen vertoont! Dus koorst, diarree, overgeven, duizelig..gelijk de dokter bellen van het ministerie! Ze komen dan kijken of je gewoon griep of die enge griep hebt! Veel mesnen lopen met mondkapjes op uit angst, het is niet nodig het zal niet via de lucht versprijden maar het geeft wel aan dat ze bang zijn. We mogen niet meer kussen als we groeten en aan hand geven liever ook niet, doe als de chinezen is de opdracht! handen tegen elkaar en buigen.... nou ik blijf lekker kussen, veel leuker, want dat is dus de volksgroet hier, en knuffel en een kus...en ik ben lekker eigenwijs!

Vanmorgen ben ik naar de finale geweest van de honkbal, Nandaime is de kampioen en volgende week zullen zij starten in de National league! Helemaal door het dolle want dat betekend reizen, reizen naar andere steden..en dat voor kids die nog niet de stad uit zijn geweest! Een hele ervaring zal dit dus worden.
We hebben een bus geregeld voor het vervoer en gaan morgen alle ouders uitleggen wat er allemaal gaat gebueren, dat de kids een hele dag weg zijn voor één wedstrijd! En dat dus iedere weekend, super toch?
Bokalen, medailles en dolgelukkige kids, maar natuurlijk ook de verliezers... ik had zo met ze te doen, hun droom viel in het water! En hoe kan je ze dan nog troosten he....volgend jaar weer proberen kids! ooit zal het lukken, stilletjes vertrokken ze terug naar huis, achter in een grote pick up truck!

Morgen begin ik met een kleine verbouwing in het Hostal, lekkere planning overigens maar goed, het zit op 1 kamer na vol! maar de winter is begonnen en dat betekend dat er vanaf nu iedere dag regen verwacht kan worden. Het dak wordt gerepareerd, een muur opnieuw stucen en het plafond wordt weer helemaal mooi gemaakt! Ben alle kamers aan het verven en heb er blaren van ..hahah! ( de verbouwing wordt overigens gedaan door de eigenaar van het pand.)
Als alles klaar is zal het weer supermooi zijn en gaat ook de website de lucht in! WHIEUWWWW ik ben helemaal blij!

En dan kan ik natuurlijk niet om de wedstrijd voetbal van gisteren heen, dat moet ik ff vertellen. Er bestaan hier maar twee partijen BARCELONA en REAL MADRID.( we hebben kabel en dus kunnen we alle wedstrijden uit spanje volgen) EN die moeten dus gister tegen elkaar, heel de stad bij elkaar in de kroegen! de spanning was om te snijden, alle shirts vlaggen en hebbedingetjes zijn uit de kast gehaald!
En wat een heerlijk volk toch die Nica's, na de wedstrijd gaf iedereen elkaar een hand en felicitaties op en neer, niks rellen en nare woorden...gewoon gezellig met elkaar wat drinken. HET KAN DUS WEL! Al waren wel wat REAL MADRID fans erg verdrietig, ja echt hoor die zitten dus echt met de tranen en zijn ontroostbaar! Wat een passie hebben deze mensen, het maakt steeds weer indruk.

Van de week ben ik naar een verjaardag geweest van Sylvia, de kokkin van El Quijote. Wat een happening is dat! Ze woont in een barrio ( erg arm) en zet alles op alles om een groot feest te vieren, eten drinken alles is er! Muziek, zingen, dansen, ja dit is verjaardag vieren. Iedereen uit de barrio loopt binnen kust en gaat lekker midden op straat zitten. Maar ik sta dus (op mijn manier) te swingen kijk ik achter me staat er ineens een paard achter me, ....alles loopt hier los...schrok me een ongeluk. Iederen lachen natuurlijk, heb ik weer! Gaf een gil...je wil het niet weten, ja verwacht je toch niet als je omkijkt dat je ineens zon enorme kop van een paard ziet......

Wat wel eens lastig is is dat ik niet alle gewoontes ken, zo mag je nooit een kadooptje uitpakken op het moment dat je het krijgt! dat doe je de volgende morgen als je lekker rustig thuis zit uit te kateren...
En zo geef je nooit als dank bloemen, alleen voor verjaardagen en
overlijden. Je moet het maar weten ...
dus dank je wel zeggen doe je met een kaartje wat je het liefst zelf maakt! Daar zijn ze dolgelukkig mee!

Nou ik ga even bloemen kopen nu want vanmiddag weer een verjaardag! En ik hoop zonder paarden ..hihi

dikke knuffels
Diaan



Lieve allemaal,
muchas gracias voor alle lieve en warme reacties op mijn vorige blog en natuurlijk alle mailtjes.
Nu meer dan ooit is het heerlijk om te lezen.
knuffels
en tot de volgende blog
xx




  • 04 Mei 2009 - 03:04

    Mariekuzz:

    Hey pop,

    Fantastisch om je verhalen te lezen! Bijna had ik de logeerkamer in gebruik genomen, want door het Mxnse virus zijn veel reizen gecancelled, maar die van Summum ging uiteindelijk toch door. Zo loop ik nu te stressen om allerlei alternatieve opties aan te bieden. Komt goed!

    Hatsjoe,
    Marieke

  • 04 Mei 2009 - 09:23

    Karin:

    Die influenza mexicana, hou hem maar tegen bij de grens van Mexico, grens gesloten voor iedereen, zo ook voor de virussen... wij vertrekken binnen een viertal weken naar Peru/Bolivia en ik heb geen zin in grieptoestanden, nu niet en dan zeker niet ;-)
    En ook daar winter natuurlijk, dat weten we, maar we zijn wel in Cuzco bij de viering van de inti raymi, dat is het feest van de Inca's om de zonnewende te vieren. Koud zou het er wel zijn, zeker op hoogte

    Leuk al jouw verhalen te lezen, de sportuitslagen van jouw pupilletjes .... heel fijn

    Dat paard.. ik zie het levendig voor me , ik lach me een bult .. wat een leven ;-)

    Kus

    Karin

  • 04 Mei 2009 - 16:04

    Tia:

    heb jij dat weer, lekker schrikken van een loslopend paard hahaha, ik denk dat half nica wakker was door jouw kreet...
    he ff wat anders a.s. zondag is het moederdag
    moet ik nog iets namens jou kopen voor je ma, of is Menno of je pa daar al mee bezig
    ik hoor t nog wel
    we hebben hier een lekker lang weekend gehad omdat het donderdag koninginnedag was en ik natuurlijk lekker vrij op vrijdag hihi, Debs heeft met de vrijmarkt nog ff 50 euries binnengehaald voor je stichting...
    zo ik gaat ff eten
    ennuuh wij in Holland zijn absoluut niet onder de indruk van die varkensgriep, niemand loopt hier met die kappies en iedereen blijft kussen en handen schudden je weet t he nuchter als altijd die Dutch people
    he lieverd tot de volgende x
    besitos

  • 05 Mei 2009 - 19:48

    Nanc:

    he diaan,

    leuk om je blogs te lezen en zie de wedstrijden al helemaal voor me en kan me het gevoel van die kids ook helemaal voorstellen als je verliest en niet meer mee kan doen aan de wedstrijden.

    hier gaat alles zijn gangetje. heb vorige week een nieuwe fiets gekocht een mamafiets met stoeltje en een windscherm erop. jill vind het helemaal super om te fietsen ze kraait van plezier. ze brabbelt lekker en zegt al een paar woordjes, erg leuk.

    afgelopen weekend kwam ik ook nog patricia tegen van soa en zij is ook moeder geworden van een zoontje tony zes weken geleden.

    zaterdag gaan we naar een hollandfeest in velo, wateringen. ben benieuwd of het wat is we gaan met mijn ouders broertje en mijn schoonzus en haar ouders en broertje (allemaal van de carnavalsvereniging van hen) nou meis ik lees je volgende blog.

    xxxx nance

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

deze blog ben ik in 2008 begonnen om mijn ervaringen van mijn nieuwe leven in Nicaragua vast te leggen. Nu in 2022 gebruik ik deze ruimte om mijn ervaringen opnieuw vast te leggen, niet over het het leven als oprichtser van een stichting en niet als eigenaresse van een backpackershostal, nee het gaat nu over wat ik als resident in Nicaragua heb meegemaakt sinds de protesten in 2018 die het land en ook mijn leven volledig op zijn kop heeft gezet. Wat er met mijn leven gebeurd vanaf april 2018 kan je vanaf nu hier lezen, een nederlandse die opgroeide met alle vrijheden ennu in een land onder zware onderdrukking. veel leesplezier, Diaan

Actief sinds 08 Maart 2008
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 118107

Voorgaande reizen:

06 Juni 2008 - 09 December 2010

Mijn eerste reis

23 Maart 2009 - 30 November -0001

Mijn nieuwe thuis in Nicaragua

Landen bezocht: